Ekonomi

Rus rafinerisi ABD yaptırımlarıyla mücadele ediyor

Rusya’nın enerji sektörüne yönelik yeni bir meydan okumada, ABD yaptırımları Lukoil’in Volga Nehri üzerinde bulunan en büyük rafinerisi NORSI rafinerisindeki önemli bir benzin üretim ünitesinin onarım çabalarını önemli ölçüde engelledi.

Ocak ayında bir türbinin arızalanması ve türbini onarabilecek uzmanlığa sahip tek şirket olan ABD merkezli petrol mühendisliği firması UOP’un Şubat 2022’de Ukrayna’nın işgalinin ardından Rusya’daki faaliyetlerini durdurmasıyla rafineri büyük bir aksilikle karşı karşıya kalmıştı.

Rusya’nın en büyük dördüncü rafinerisi olan NORSI rafinerisi, arızalı ünite nedeniyle benzin üretiminde %40’lık bir düşüş yaşadı. Daha ağır hidrokarbonları benzine dönüştürmek için gerekli olan katalitik krakerin devre dışı kalmasının, metrik ton başına 587 dolarlık ortalama Rus benzin fiyatı baz alındığında, Lukoil için ayda yaklaşık 100 milyon dolar gelir kaybına yol açtığı bildiriliyor.

Mevcut durum, Batı teknolojisi ve uzmanlığıyla inşa edilen rafinerileri onarmakla uğraşan Rus petrol şirketlerinin karşılaştığı daha geniş çaplı zorlukları yansıtıyor. Bu zorluklar, bu yıl en az bir düzine Rus rafinerisini hedef alan ve ilk çeyrekte kapasitenin yaklaşık %14’ünü kapatan Ukrayna insansız hava aracı saldırılarıyla daha da arttı.

Başbakan Yardımcısı Alexander Novak geçen hafta NORSI rafinerisindeki hasarlı tesislerin, Rus firmalarının gerekli yedek parçaları üretmeye çalışmasıyla bir ya da iki ay içinde yeniden faaliyete geçebileceğini belirtti. Bu arada Enerji Bakanı Nikolai Shulginov, ayrıntılar verilmese de tüm rafinerilerin Haziran ayına kadar faaliyete geçeceğinden emin olduğunu ifade etti.

UOP’un ana şirketi Honeywell International Inc (NASDAQ:HON), Şubat 2022’den bu yana Nizhny Novgorod’daki rafineriye herhangi bir ekipman, parça, ürün veya hizmet tedarik etmediğini belirtti. Şirket ayrıca, ihracat lisansı gereklilikleri ve yaptırım yasalarına uygun olarak, ürünlerinin üçüncü taraflar aracılığıyla Rusya’ya yönlendirilmesini önlemek için aktif olarak çalışmaktadır.

Yaptırımlar Rusya’nın petrol ticaretinin önemli ölçüde yeniden şekillenmesine yol açtı ve ülke ham petrol ve ürün ihracatının çoğunu Asya ve Afrika’ya yönlendirdi. Ancak rafineri üretiminin keskin bir şekilde düşmesi halinde Rusya’nın ham petrol ihracatına yakıttan daha fazla öncelik vermesi gerekebilir ve bu da özellikle Afrika ve Güney Amerika gibi büyük rafineri sistemlerine sahip olmayan bölgelerdeki daha geniş bir yakıt alıcısı yelpazesini etkileyebilir.

Rusya’nın rafinaj endüstrisi, ABD’nin ödünç verme-kiralama programı kapsamında ekipman tedarik ettiği İkinci Dünya Savaşı’na kadar uzanan uzun bir geçmişe sahip. Sovyet sonrası yatırımlar, UOP ve ABB gibi şirketlerin yardımıyla on milyarlarca doların iyileştirmelere aktarıldığını gördü. Mevcut yaptırımlar Batı yapımı yedek parçaların bulunabilirliğini kısıtlayarak onarımları daha zor ve uzmanlaşmış hale getirdi.

Sorunu çözmek amacıyla Lukoil’in NORSI rafinerisindeki KK-1 ünitesinin onarımı için Çinli şirketlerden yardım istediği bildiriliyor, ancak bu şirketlerin isimleri açıklanmadı ve Lukoil konuyla ilgili yorum yapmadı. Çinli firmaların olası katılımı, standart bir onarımdan ziyade daha pahalı ve kapsamlı bir değişim anlamına gelebilir.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

haber-altinozu.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu